Rentowność firmy jest jednym z najbardziej istotnych czynników, jakie powinni brać przedsiębiorcy prowadząc swój biznes. Czasem trudno jest ciągle monitorować stan finansowy firmy, jednak jest to konieczne, aby nie obudzić się z przysłowiową ręką w nocniku. Podczas wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości zawsze mamy wówczas czas żeby jeszcze coś naprawić, zanim firma poważnie ucierpi. Czym więc właściwie jest rentowność? A rentowność przedsiębiorstwa? I jak obliczać rentowność? O tym wszystkim przeczytacie w poniższym artykule, do którego serdecznie zapraszamy.
Co to jest rentowność
Rentowność przedsiębiorstwa związana jest ze sprawnym zarządzaniem i skutkami tego zarządzania. Dzięki jej analizie przedsiębiorca jest w stanie monitorować, czy firma przynosi zyski czy straty oraz jaka zachodzi relacja między nimi. Poprzez odpowiednie określenie rentowności organizacji jesteśmy w stanie poznać całościowy ogląd sytuacji związanej z finansami.
Bardzo wielu młodych przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają prowadzenie własnego biznesu, z góry zakłada, że wysoki przychód firmy, to gwarancja sukcesu. Prawda jest jednak zgoła inna, bowiem firma może przynosić wysokie dochody, jednak nie zawsze oznacza to, że jest rentowna, a wręcz przeciwnie – zupełnie niezyskowna. W jaki jednak sposób tak się dzieje?
Otóż, jak się okazuje, wystarczy, że koszty związane z przedsiębiorstwem są nazbyt wysokie i pochłaniają znaczną większość przychodu. Nierzadko zdarza się też, że nawet cały przychód. Gdy taka sytuacja zaistnieje, to ostateczny dochód będzie bardzo niski. Mogą zostać zanotowane straty. Rentowność firmy wyrażana jest zazwyczaj w procentach. Oblicza się ja przy pomocy wskaźników rentowności.
Rodzaje rentowności
Wykonując analizę rentowności bierze się pod uwagę trzy czynniki indywidualne, a jednym z nich jest chociażby branża, w jakiej działamy. Odpowiedni dobór rentowności, dopasowany do specyfiki naszej firmy, gwarantuje nam miarodajne oraz rzetelne wyniki. Wyróżniamy:
- rentowność handlowa. Inaczej jest rentowność sprzedaży. dotyczy zysków, które firma osiąga ze sprzedaży towarów i usług. Wskaźnik tego rodzaju rentowności pozwala na określenie jaki zysk firma otrzymuje ze sprzedaży jednej jednostki. Jak wyliczyć ten wskaźnik? Wzór jest taki: wskaźnik rentowności sprzedaży = (wynik finansowy brutto/przychody ze sprzedaży) x 100%. Aby wskazać uniwersalną wartość dla tego wskaźnika trzeba określić w jakiej branży działa dana firma. Ważna jest też długość cyklu produkcyjnego towaru i czas, w jaki możemy go spieniężyć. Czynniki, które wywierają największy wpływ na rentowność sprzedaży to: ilość sprzedanych produktów, koniunktura gospodarcza, strategia podatkowa, cenowa i marketingowa oraz dobór źródeł finansowania.
- rentowność ekonomiczna. Jest to stosunek osiąganych zysków do wszystkich aktywów przedsiębiorstwa. Dzięki takim obliczeniom możemy dowiedzieć się, jak ana firma radzi sobie z wypracowaniem zysków. To również informacje na temat rozsądnego, albo nie, gospodarowania zasobami. Rentowność ekonomiczna, która jest wysoka równa się zazwyczaj dobrej kondycji finansowej przedsiębiorstwa. Jakim wzorem ją obliczyć? Wskaźnik rentowności ekonomicznej = (zysk netto/aktywa ogółem) x 100%. Za pomocą tego wzoru oblicza się rentowność w odniesieniu do wszystkich aktywów: trwałych i obrotowych.
- rentowność finansowa. Inaczej nazywana rentownością kapitału własnego. Dzięki temu wskaźnikowi możemy określić, jaki zysk przypada na jednostkę kapitału własnego. To też sprawia, że mamy możliwość oceny kapitału. A właściwie, w jaki sposób pracuje kapitał zaangażowany przez właścicieli przedsiębiorstwa. Jak obliczyć wskaźnik rentowności finansowej? Korzystając z tego wzoru: wskaźnik rentowności finansowej = (zysk netto/kapitał własny) x 100%. Istotny jest fakt, że im wskaźnik jest wyższy tym sytuacja finansowa przedsiębiorstwa lepsza.
Próg rentowności
Próg rentowności to wielkość sprzedaży, gdzie przychody i koszty uzyskania dochodu wzajemnie się równoważą. To sytuacje, gdzie firma nie przynosi strat. Jednak nie przynosi także zysków. Wynik finansowy takiego przedsiębiorstwa jest więc równy zero. Aby obliczyć próg rentowności trzeba w pierwszej kolejności dokonać podziału ponoszonych przez organizację kosztów na koszty stałe i koszty zmienne. Koszty stałe to na przykład czynsz czy wynagrodzenie. Koszty zmienne – chociażby wydatki na poczet zakupu surowców.
Po dokonaniu rozróżnienia, wybieramy metodę, według której obliczać będziemy próg rentowności. Do wyboru mamy:
- metoda ilościowa. Tutaj wyliczamy ilość produktów, które przedsiębiorstwo musi sprzedaż, aby koszty z tego tytułu zrównać z kosztami wyprodukowania. Wzór: próg rentowności ilościowej = koszty stałe/(cena produktu – koszty zmienne).
- metoda wartościowa. Jest to wskaźnik, który informuje przedsiębiorcę o przychodach ze sprzedaży, które musi on osiągnąć, aby wyjść na zero. Do wyleczenia tego należy posłużyć się następującym wzorem: próg rentowności wartościowej = cena produktu x [koszty stałe/(cena/koszty zmienne)].
O, to jest mega przydatny i też ciekawy artykuł. Dzięki! Może nie do porannej kawy na tarasie, ale do przeczytania w przerwie w pracy w sam raz 🙂