Kto jest adresatem biznesplanu, czyli wszystko o jego odbiorcach

Praca nad biznesplanem

Każdy przygotowany biznes plan powinien mieć odpowiednią strukturę. Przejrzystość bowiem bardzo ułatwia jego zrozumienie. Ale kto ma go zrozumieć? Dla kogo budowany jest biznes plan? Czym on w ogóle jest? Jaka jest definicja biznesplanu? O tym wszystkim przeczytacie w poniższym artykule, do którego serdecznie Cię zapraszamy.

Biznesplan – definicja

Najprościej mówiąc biznesplan to dokument, który zawiera ocenę opłacalności przedsięwzięcia. Na tej podstawie można więc wysnuć wniosek, że tworzony jest jeszcze zanim firma zacznie istnieć. Zazwyczaj sporządza się go na potrzeby wewnętrzne organizacji (choć nie zawsze, o czym później), to stanowi bardzo istotny element planowania przedsięwzięcia.

Biznesplan to bardzo szczegółowy plan działania naszej przyszłej firmy. Można powiedzieć, że to mapa, która umożliwia przyszłym przedsiębiorcom dostrzeżenie, w jaki sposób firma ma dotrzeć do określonego celu. Tym celem przeważnie jest opanowanie lub przejęcie jakiegoś konkretnego rynku, osiągnięcie określonego zysku czy chociażby wprowadzenie do oferty zupełnie nowego produktu na rynku. T

Biznesplan opisuje przyszłą firmę, jej miejsce w otoczeniu gospodarczym cele i sposoby do ich osiągnięcia w danym czasie. Do tej listy można również dopisać szanse i zagrożenia przedsiębiorstwa, analizę finansową, obecną i planowaną sytuację finansową. Tym własnie jest biznesplan, definicja jest bardzo prosta.

Biznesplan
Źródło: Pixabay

Elementy

Ogólnie rzecz biorąc zakres każdego biznesplanu jest rożny. Zależy od tego, w jakim celu i dla kogo się go wykonuje. Jednak do głównych jego elementów niemal zawsze należą:

  • bardzo szczegółowe i dokładne opisanie przedsięwzięć gospodarczych, które firma planuje wykonać w przyszłości,
  • wskazanie, że przedsiębiorca ma wszystkie niezbędne umiejętności i kompetencje, które umożliwią powodzenie planów biznesowych,
  • pozyskanie zewnętrznych źródeł finansowania.

Oprócz tego biznesplan powinien także określać:

  • obecną sytuację przedsiębiorstwa,
  • plany, cele i zamierzenia organizacji,
  • uzasadnienie i metody realizacji wszystkich postawionych zamierzeń,
  • osiągnięte wyniki dzięki realizacji zamierzonych planów.

Jakie zasady obowiązują podczas przygotowywania biznesplanu? Wyróżniamy dziesięć kluczowych:

  • kompleksowość,
  • adekwatność,
  • długofalowość,
  • czytelność/jasność,
  • elastyczność,
  • rzetelność założeń,
  • wiarygodność danych,
  • wariantowość,
  • uczestnictwo kadry kierowniczej,
  • poufność.

Kto może wykonać biznesplan

Biznesplan może wykonać sam przedsiębiorca. Oczywiście jeśli tylko ma odpowiednie kompetencje i wiedzę na ten temat. Może się tym zająć także firma zewnętrzna, specjalnie do tego przygotowana. 

Zaletą stworzenia biznesplanu przez samego przedsiębiorcę jest to, że jest najlepiej obeznaną osobą w niektórych kwestiach związanych z firmą. Doskonale wie, w jakim kierunku chce rozwijać swoje przedsiębiorstwo. Natomiast plusem pisania planu przez firmę zewnętrzną jest fakt, że zrobi to ona w sposób zdecydowanie szybszy i bardziej dokładny. Również ocena sytuacji w firmie i jej szans będzie bardziej obiektywna. Ostatecznie, decyzja należy do przedsiębiorcy.

Praca nad biznesplanem
Źródło: Pixabay

Dla kogo biznesplan

Przed rozpoczęciem pracy nad biznesplanem należy wskazać jego adresatów. Przygotowując plan, ciągle trzeba mieć ich na uwadze. nieco inaczej bowiem będzie wyglądał nasz plan dla banku, który udziela kredytu, a inaczej dla inwestora. Poniżej przedstawiamy grupy odbiorców, do których najczęściej kierowane są biznesplany.

  1. Banki. Oczywiście chodzi tutaj o banki jako instytucje udzielające kredytu przedsiębiorcom. Taka instytucja jest zainteresowana przede wszystkim bezpieczeństwem swojej lokaty. Banki nie chcą wystawiać pożyczanych pieniędzy na ryzyko i od biznesplanu oczekuje pewności że kredyt zostanie spłacony w określonym terminie. Banki dokładnie analizują wszystkie dane finansowe.
  2. Inwestorzy. Ci z kolei mogą przyjąć zdecydowanie większe ryzyko od banków. Istotny jest fakt, że inwestorzy bardzo często zakładają, że przedsięwzięcia, w które inwestują, okażą się przysłowiową klapą. Oczekują, że chociaż kilka z nich przyniesie zyski, aby pokryć wszystkie straty w przypadku tych nietrafionych. Jednak w tym wypadku analiza przygotowanego przez nas biznesplanu jest jeszcze bardziej dokładna. Inwestorzy mają bowiem znacznie więcej ofert niż funduszy, dlatego odrzucają wiele z biznesplanów.
  3. Fundusze unijne. To bardzo specyficzny adresat biznesplanu. Jedne z nich pożyczają pieniądze na rozwinięcie przedsiębiorstwa, a inne udzielają bezzwrotnych grantów. Te drugie polegają na zwrocie poniesionych nakładów. Fundusze unijne oczywiście zwracają uwagę na zdolności finansowe firmy, jednak ich ocena bardzo odbiega od oceny pozostałych adresatów. Fundusze unijne zwracają bowiem większą uwagę na to, czy udzielony grant albo pożyczka jest zgodny z celami, które dany fundusz realizuje. Te bowiem tworzone są zawsze z myślą o jakimś konkretnym celu. Może nim być chociażby ochrona środowiska, aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych, czy walka z bezrobociem. Organizacja, która taki grant otrzyma, musi wywiązać się z konkretnych celów z umowy.

Related Posts

One thought on “Kto jest adresatem biznesplanu, czyli wszystko o jego odbiorcach

  1. Adresatem biznesplanu może być również sam przedsiębiorca. Bo to chyba on najbardziej powinien być zainteresowany tym, w jakim kierunku rozwijać swoją firmę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close