Czym jest i na czym polega franczyza – wady i zalety

Kiosk franczyzowy

Faktem jest, że franczyza ma naprawdę wiele korzyści i wielu przedsiębiorców z nich korzysta. Trzeba też jednak wiedzieć, że jak niemal wszystko, franczyza ma również swoje wady i minusy. Opisując ją, nie możemy zapominać także o zagrożeniach, które ze sobą niesie. Charakteryzuje się jednak także wielkimi szansami na prężnie rozwijający się biznes. Czym więc jest ta tajemnicza franczyza? Jakie są jej wady i zalety? Na czym polega franczyza? Na wszystkie te pytania odpowiadamy w poniższym artykule, do którego serdecznie zapraszamy.

Franczyza

Co to jest franczyza? Franczyza to po prostu jedna z metod prowadzenia działalności gospodarczej. Cechą charakterystyczną franczyzy jest to, że występuje w niej współpraca między franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Ta relacja, jej zasady i wszystko co z nią związane określone jest w pisemnej umowie.

Inaczej rzecz biorąc tytułowa franczyza to prowadzenie zupełnie własnego biznesu, jednak pod szyldem i logo innej, istniejącej już marki. To z pewnością ciekawa opcja, którą powinni zainteresować się przede wszystkim osoby dopiero zaczynające działalność. Jedną z zalet takiego rozwiązania jest możliwość pracy i nabierania doświadczenia pod opieką partnera biznesowego. Takiego, które doświadczenie w tym zakresie z całą pewnością już zdobył.

Warto zaznaczyć, chociaż to raczej wiadome, że również franczyzodawca czerpie korzyści z takiej współpracy. Oczywiście nie jest to działalność, która ma coś wspólnego z filantropią. Jak każda działalność i każdy biznes, również i franczyza ma swoje blaski i cienie. Mamy nadzieję, że teraz będziesz potrafił odpowiedzieć na pytanie co to jest franczyza.

Franczyzowa budka z lodami
Źródło: Pixabay

Zalety dla franczyzobiorcy

Przede wszystkim warto zaznaczyć, że franczyzobiorca ma zapewnione poczucie bezpieczeństwa. Wynika ono z kupna gotowego już i przetestowanego pomysłu na biznes. Działalność pod szyldem znanej marki działa przecież na klientów jak przysłowiowy lep na muchy. Franczyzobiorca czerpie korzyści na kampaniach reklamowych i promocyjnych.

Franczyzobiorca dostaje od franczyzodawcy nie tylko gotowy produkt ale także wszystkie potrzebne know-how. Oprócz tego, że przez cały czas trwania projektu może on liczyć na fachową pomoc i doradztwo swojego partnera biznesowego. Zazwyczaj ta pomoc mieści się w obszarze ustalania asortymentu, doboru lokalizacji czy kontroli biznesowych. Nieraz dotyczy również rekrutacji nowych pracowników, albo księgowości. Często oferowane są mu również wszelkiego rodzaju szkolenia.

Ogromnym plusem dla młodego przedsiębiorcy jest także brak konieczności posiadania wielkiego kapitału. Nie buduje on bowiem biznesu od podstaw , ale dostaje gotową już markę. Do tego dochodzą, w innych warunkach często drogie, pomoce merytoryczne i różnego rodzaju szkolenia. Dzięki marce, która na rynku jest już znana przedsiębiorca może prognozować swoje zyski. Co jest oczywiście ogromnym ułatwieniem i poczuciem bezpieczeństwa.

Zalety dla franczyzodawcy

Pierwszą z nich jest dalsza możliwość rozwijania marki. Franczyzodawca może zwiększać drogi dystrybucji produktów oraz usług. Oprócz tego zyskuje on zazwyczaj lojalnych partnerów biznesowych. Takim przecież zależy na sukcesie i powodzeniu swojego biznesu. Na tym wszystkim zyskuje również sam franczyzodawca. Bo przecież jest to sukces całej marki. Taka osoba nie musi też zarządzać całą wielką siecią podmiotów. Nie kontroluje ich, ani personelu.

Wady dla franczyzobiorcy

Oczywiście franczyza to nie tylko same zalety. Czasem może ona również stanowić zagrożenie. Franczyzobiorca musi ponieść koszty związane z opłatą licencji i przez cały okres trwania projektu wypłacać franczyzodawcy jakiś procent obrotów. Te kwoty są określone w umowie.  Mimo znanej marki, młodemu przedsiębiorcy, przynajmniej na początkowym etapie prowadzenia działalności, może być trudno zarobić na utrzymanie lokalu. Koszty utrzymania pracowników i opłaty dla franczyzobiorcy nieraz są naprawdę bardzo wysokie.

Franczyzobiorca nie ma pełnej samodzielności w prowadzeniu biznesu. Ciągle podlega kontroli franczyzodawcy. Każdy swój pomysł, ideę i innowacyjne rozwiązane musi konsultować właśnie z nim. Nawet wówczas, gdy przyszłość firmy jest zagrożona. Franczyzobiorca ponosi pełną odpowiedzialność za wszystkie swoje decyzje, nawet te błędne.

Cukiernia franczyzowa
Źródło: Pixabay

Wady dla franczyzodawcy

Ryzyko odnośnie franczyzodawcy związane jest z licencją. A dokładnie z udzieleniem licencji franczyzobiorcy. Cała ta sieć firm podlegających franczyzie, po pewnym czasie może okazać się bowiem trudna do kontrolowania. Szczególnie, gdy niektóre podmioty znajdują się poza granicą kraju.

Ryzyko związane jest także z doborem partnerów biznesowych. Nie każdy z nich jest uczciwą osobą. Jego personel może okazać się nieprofesjonalny, nieuprzejmy czy nierzetelny. Klienci, którym się to nie spodoba, wpłynął negatywnie na odbiór marki. Czasem może się również okazać, że franczyzobiorca, który nie wykazuje się uczciwością, wykorzysta poznane know-how, wszystkie szkolenia i kursy przeciwko danej marce.

 

Related Posts

One thought on “Czym jest i na czym polega franczyza – wady i zalety

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close