Produkt – definicja pojęcia, charakterystyka i poziomy produktu

Napis specjalna oferta

Produkt określany jest jako kategoria dynamiczna. Ma wiele poziomów złożoności. Ten artykuł dotyczy produktu w koncepcji marketingowej. Wyjaśnimy czym jest produkt i jaki jego podział wyróżniamy. Dowiesz się także wszystkiego na temat poziomów produktu i jego zadań. Artykuł wyjaśnia także korzyści dla konsumenta, jakie czerpią oni z konkretnego produktu. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z tekstem.

Produkt

Jeśli mowa o ujęciu słownikowym, to w koncepcji marketingowej produktem nazywamy to wszystko, co możliwe jest do zaoferowania klientom. Produkt przeznaczony jest do konsumpcji, użytkowania, wykorzystywania albo do dalszego przerobu czy modernizacji. To nie tylko rzeczy fizyczne, ale też różnego rodzaju usługi, osoby, miejsca, czynności, aktywności czy pomysły. Ogólnie rzecz biorąc, produkt jest tym wszystkim, co oferowane jest nabywcom na rynkach. Produkt ma zwrócić uwagę, zachęcić do konsumpcji czy zaspokoić pragnienie albo potrzebę posiadania. Produkt to obiekt wymiany rynkowej. Często jest rozpatrywany jako korzyść dla jego nabywcy.

Produkt powstaje w procesie produkcyjnym. Z ekonomicznego punktu widzenia więc, produktem jest wszystko, co podlega wymianie na rynku. Produktem nie są tylko rzeczy czy usługi dostępne na rynku, ale też te, które są już w posiadaniu klientów.  Za produkt można uzyskać dochód albo przychód. Często też zwrot procentowy, wygenerowany przez inwestycję. Może nim być chociażby obligacja.

Niebieska bluza
Źródło: Pixabay

Cztery poziomy produktu

  • rdzeń produktu. Często określany także jako istota produktu. Są to wszystkie główne korzyści dla konsumentów, jakie daje użytkowanie i posiadania danego produktu. Przykładem może być chociażby nowo nabyty komputer. W jego przypadku korzystamy zarówno z cech funkcjonalnych (wszystko to, co on oferuje, czyli przykładowo edycja tekstów), jak i rozwiązań technologicznych (klasa procesora, wielkoćć pamięci operacyjnej itp.). Do rdzenia produktu zaliczamy więc: produkt fizyczny, cechy funkcjonalne i rozwiązania technologiczne.
  • produkt rzeczywisty. Na produkt rzeczywisty składają się takie czynniki jak: materiał wykonania, jakość, model, cena, opakowanie, marka, logo, styl, wygląd, kontakt z nabywcą i zachowanie sprzedawcy. Wszystkie te czynniki współtworzą tak zwaną siłę postrzegania produktu przez nabywców czy potencjalnych klientów. Ta siła oddziałuje również na dostawców czy kontrahentów. Wszystkie te cechy produktu rzeczywistego, które znajdują się wokół rdzenia, kreują zmienną kombinację. Ta kombinacja jest dopasowana do potrzeb oraz wymagań nabywców produktu. Przykładem może być chociażby kupno soku marchwiowego. Zazwyczaj sięgamy po produkt znanego producenta, ponieważ mamy już pewnie doświadczenie z tą marką i dobrze ją znamy. Wiemy też, że jego producent wykorzystuje do produkcji tylko wysokiej jakości surowce – zdrowe i ekologiczne. Produkt, po który sięgamy ma również przyciągające wzrok opakowanie i atrakcyjną cenę.
  • produkt poszerzony. Na produkt poszerzony składają się inne dodatkowe korzyści. Ich zakres często wpływa na przewagę konkurencyjną danej firmy na rynku. Działania konkurencyjne są najbardziej widoczne właśnie w tym zakresie. Wynika to stąd, iż firmy działają bardzo mocno na tym, aby to właśnie ich produkt był najbardziej atrakcyjny. Klient zaś bardzo często wybiera produkt, który posiada inne dodatkowe walory. Najlepiej takie, jakich nie ma żaden inny. Czynniki, jakie wchodzą w skład produktu poszerzonego to głównie: możliwość naprawy lub konserwacji, instrukcje obsługi, reklamacje, kredyt, gwarancje, rękojmie, części zapasowe, empatia obsługi, dostępność punktów obsługi klienta i inne. Przy zakupie motocykla takimi dodatkowymi czynnikami mogą być chociażby: kredyt, rabat na serwis, dłuższa gwarancja i tak dalej.
  • produkt potencjalny. To wszystkie potencjalne ulepszenia i modernizacje, które mogą dotyczyć produktu w przyszłości. W przypadku telefonu komórkowego mogą to być: kamera, aparat, dostęp do internetu czy nawigacja. Produkt potencjalny może zostać ulepszony o dodatkowe elementy albo cechy, które wzbogacają jego dotychczasowe możliwości. Produkt potencjalny świadczy o rozwoju danej firmy.

Rodzaje produktów

Produkty możemy podzielić według kilku różnych kryteriów. Najbardziej podstawowe jednak to kryterium ze względu na przeznaczenie produktu:

    • produkty konsumpcyjne. Ten rodzaj zaspokaja potrzeby jednostkowych klientów, całych grup nabywców oraz wszelkiego typu gospodarstw domowych.
    • produkty zaopatrzeniowe. Ten typ nabywany jest przede wszystkim przez różnego rodzaju przedsiębiorstwa przemysłowe. Takie firmy robią to w celu wytworzenia innych dóbr i usług, według własnego profilu.
Oferta specjalna - napis
Źródło: Pixabay

Zadania produktów

Produkt musi osiągnąć sukces na rynku. Aby to się stało powinien zaspokajać potrzeby nabywców i spełniać określone dla nich korzyści. Może by różnie postrzegany przez konkretnych klientów. Podobnie jest z nabywcami. Każdy z nich ma inne preferencje i na inne cechy produktu zwraca uwagę. Najważniejsze zadanie produktu, to przyciągnąć uwagę klientów, dla których jest on dedykowany.

Related Posts

One thought on “Produkt – definicja pojęcia, charakterystyka i poziomy produktu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close